lørdag 18. juli 2009

Del 2; Bli, Stå og På plass

Nå kommer del 2 hvor jeg skal ta for meg "Bli", "Stå" og "På plass".

Jeg begynner rett på med bli. Du kan selv velge om du vil begynne å trene Bli ut fra sitt eller dekk. Her har jeg et eksempel med dekk. Viktig å huske på; ikke si bli til hunden din og tro du kan gå 3-5 skritt unna når det er første gang dere prøver. Du får hunden i dekk, viser hunden godbiten for så å gjemme den raskt. Du bruker den andre hånden som en "stopp" foran ansiktet på hunden. (Hvis du sitter på huk kan det være nok å reise seg opp mens man sier "Bli" for så å synke ned igjen på huk å belønne). Står du ved hunden mens den ligger holder du hånden som en "stopp" (se bilde) og ta ett skritt til siden eller fram/bak. Gjenta "Bli, flink gutt/jente" flere ganger for så å gå rolig ned å gi godbit. Blir man for overivrig kan hunden sprette opp igjen akkurat i det man skal belønne, og da skal ikke hunden få noen belønning! Prøv igjen, og vent kanskje ikke så lenge før du belønner. Etter hvert kan du da ta både 3 og 5 skritt unna. Jeg satte meg et mål før jeg begynte; jeg skulle si meg fornøyd om jeg kunne gå rundt (stor sirkel) og over hunden min og rundt igjen uten at den reiste seg. Det tok noen timer med trening, men vi fikk det til :)  (tips)





Stå kommandoen har vel vært den jeg har sliti mest med.. Tarzan kan det ikke, Gizmo gjør det hvis jeg klør han på rumpa samtidig og Balder er på god veg! (Faktisk!!)
Slik lærte vi det på valpekurset; (var ikke en ideell løsning for Balder, men alle er jo forskjellig)
Utgangsposisjon; Sitt. Ta deretter en godbit og før frem (ikke ned, heller litt opp). Hunden følger da etter og løfter opp rumpa. Du sier "stå" når alle beina står i bakken, samtidig som hunden din får godbiten. (se bilder).

Som jeg skrev var ikke dette den ideelle løsningen for vår rottis. Han småtrippet hele tiden og ble stående med buet rygg. Jeg fikk noen tips her og der og fant ut at jeg kunne gjøre det slik;   
Jeg går baklengs mens Balder da går i mot meg. (med øyekontakt) så stopper jeg, og da gjør han det også. Til å begynne med satte han seg umiddelbart ned, så jeg måtte begynne å gå bakover å lokke på ham igjen. Jeg stoppet på nytt. Da han ikke satte seg, så jeg "Stå Balder, Stå, Flink gutt, Stå, Stå osv). Så spyttet jeg en godbit på ham (les øyekontakt innlegget under). Da skjønte han det med an gang og nå står han som bare det!  *Stolt matmor* 


På plass har enda ikke mine lært seg helt, og det er for at jeg har vært dårlig til å trene på dette, da jeg vil at det andre skal sitte 100% først.. Men her kommer en måte å lære hunden din å komme på plass;
Du bruker venstre side av kroppen. Sett det venstre benet et skritt bak mens du fører hunden rundt i en sirkel på din venstre side (bruk godbit så hunden følger hånden din). Jo større hund du har, jo større "bue" må du gjøre med armen (se bilder). La hunden gå litt lenger frem enn der du står, da noen hunder har en tendens til å rygge et skritt når de setter seg. Jeg vil hvertfall ha en hund som sitter ved min side, i steden for bak meg:p  Mange fører også hunden fra høyre side, bak ryggen sin og ned i sitt på venstre side. Dette gjør ikke jeg, da jeg ikke har kontroll på hva som kan skje bak min rygg. Når du har fått hunden ned i sitt, pass på at ikke rompa har "sklidd ut" og den sitter helt skjevt. Har hunden lett for å snu seg med rompa vekk fra deg i denne øvelsen, kan jeg anbefale å trene mot en vegg. Hunden må da sitte rett. Gjenta "på plass" mens du gir godbit. :)




2 kommentarer:

  1. Synes dere er råflinke !!
    Klem :)

    SvarSlett
  2. Mye mer imponerende i virkeligheten enn på bilder :p

    SvarSlett