torsdag 18. juni 2009

Presentasjon!

Her kommer da bloggen om våre hunder og treningen vi gjør hver dag. Det kommer altså alt fra lydighetstrening til spor..

Den første hunden som kom inn i mitt liv var lille Tarzan! Han er en slikkelig gatemix med en border collie til far (tror jeg). Han ser rett og slett ut som en svart og hvit toller har jeg nå finni ut;) Jeg kjøpte han da jeg var ca 17 år gammel og han har vært utrolig lærenem fra dag 1. Han har aldri vært med på lydighetskurs o.l. Tarzan skulle være min turkamerat, bestevenn og mye mye mer. Han startet med å nesten dø fra meg etter en uke og veterinærene trodde det var epelepsi.. Han gikk så på medisiner i ca 2 år. Da ble han værre. Da kuttet jeg ut medisinene og han har aldri vært bedre enn han er i dag! Tarzan kan navnene på alle rommene i 1.etg, og han forstår så si alt jeg sier til han. Eksempler på dette; skal vi bade i Mjøsa? Ta flua! (han er en utrolig flue-snapper) Gå ned på graset + at han gjør fra seg ute på kommando:p I tillegg til dette kan han så si all hverdagslydighet og navnet på de som pleier å være på besøk. Han vet også godt hvem "mor" og "far" er!.. Eneste Tarzan ikke er flink på er øyekontakt og lydighet med fremmede hunder i nærheten.. (siden vi ikke har trent på dette).


Lydighet har vi da altså alt begynt med.. Da vi fikk en schæfer i huset fant vi ut at vi skulle ta han med på valpekurs og unghundkurs, men på unghundkurset måtte vi gi opp. Vi fikk beskjed av instruktørern vår om å prøve å kastrere, siden han hadde bare èn sten nede. Han var stressa, ufokusert og bjeffet på alt han så/hørte (eller trodde han så og hørte). Vi dro opp til Røros hvor onkel kastrerte ham. Det ble ikke bedre, dessverre. Vi flyttet så på småbruk midt i skogen uten forstyrrelser, hvor jeg vil påstå at han kanskje har begynt å roe seg litt. Vi ber folk som kommer på besøk om å totalt overse han, gjespe, snu ryggen til og "riste seg". Dette har gradvis hjulpet, men utenom hjemme er han umulig å få kontakt med. Vi har også prøvd klikkertrening, halsbånd med lyd (pga bjeffing), halsbånd med sprut (pga bjeffing) men uten hell.. Spruten syntes han var drit gøy, og lyden brø han seg ikke om. Han er alt for "høyt oppe". Tar jeg meg god tid med han alene ute i hagen med pølser som forsterker får jeg øyekontakt og gamle kunster fra valpekurset kommer fram.. Så han er nok ikke en helt lost case, men må kanskje bare bli litt eldre og roe seg litt.. Det er bare så vanskelig å få han til å roe seg når han er helt i 100 hele tiden! Roser han mye når han slapper av også og håper det skal hjelpe!
Så kom Balder (Rottweileren) og vi begynte igjen på valpekurs. Balder er den eneste av hundene her som har papirer og jeg lurer derfor om jeg skal stille han ut. På valpekurset har han vist seg å være veldig lærenem, noe som åpner muligheter i flere retninger! Jeg gleder meg til å trene mer lydighet, og at vi kanskje skal prøve oss på spor for å se om det funker:) Jeg kommer derfor til å legge ut litt info om hvordan vi trener, hva vi trener og hvor mye. Håper noen vil komme med kommentarer om hva vi kan gjøre annerledes, og i tillegg vil det sikkert være muligheter her andre også kan prøve ut. Legger også ut litt fakta om hvert trenings-moment etter hvert som jeg kommer ordentlig i gang med bloggen (forhåpentligvis i løpet av helgen) Håper denne siden kan være til hjelp for nybegynnere (og meg selv) når det gjelder hunder og hundetrening :)

1 kommentar:

  1. Har du vært inne på belgerbloggen ?
    den er bare fantastisk mht trening.
    Samtidig har hun et vell av linker til andre treningsblogger.

    Klem..

    SvarSlett